Стаття з білоруського журналу Бізнес-ревю #3 (95) квітня 2012.

Статья про двери Белоруссии Статья про двери Белоруссии

Середній вік найбільших компаній, що працюють в цьому сегменті, становить всього близько 10 років. Але за цей короткий термін білоруські виробники міжкімнатних дверей вже встигли голосно «грюкнути дверима». Вони створили успішну галузь, яка об'єднує пару десятків бізнесів і близько 10 тисяч співробітників і заробляє десятки мільйонів доларів на ринках СНД, Східної і Західної Європи, Північної Америки та навіть Африки.

Особливість цього бізнесу, який, дивлячись один на одного, протягом останніх років розвивали власники фабрик в Мінську, Сморгоні, Поставах, Вілейці, Молодечно, Жлобіні, Жодіно, Вітебську, - в його максимальної експортної орієнтованості. Напевно, тому бренди «Двері Білорусі», «Двері Білорусії», «Білоруські двері» краще знають в Росії, на Україні і в Латвії, ніж на батьківщині. Саме для покупців за кордоном призначені грізні попередження «Остерігайтеся підробок!» І голограми на продукції.

Почавши 10 років тому займатися виготовленням міжкімнатних дверей, білоруські виробники пішли в економ- і мейнстрім- сегменти шпонованих і масивних дверей, які опинилися найбільш затребуваними на ринках найближчих сусідів - в Росії, країнах Балтії та в Україні. Вітчизняні компанії запропонували тут оптимальне поєднання ціни та якості і, як результат, стали ключовими гравцями на місцевих ринках. У цій області сьогодні працює більшість наших виробників. Наприклад, на українському ринку найпопулярніший для білорусів т.зв. нижній середній сегмент - від $ 125 до $ 200 за дверний блок. У ньому пропонують свою продукцію (двері шпоновані, масив сосни, ламінат) практично всі великі гравці - «Беллесізделіе», «Халес», «Грін плант», «Істокдорс», «Поставський меблевий центр», «Стройдеталі», «Віст». Перші три з перерахованих компаній займають серйозні частки в середньому сегменті, в якому вартість дверей знаходиться в межах $ 200-325 за блок. Цей сегмент розвивається у сусідів найбільш швидкими темпами.

При цьому істотна частка внутрішнього ринку і роздробу віддана імпортерам. Оціночно в Білорусі імпорт дверей становить близько 45% ринку. Практично весь преміум сегмент - це продукція західних фабрик, головним чином італійських. У середньому сегменті домінують імпортери, що представляють інтереси російських виробників гладких дверей зі стільниковим заповненням. Їх ціни на ці типи дверей через низку факторів (наявності відповідних технологій, серйозних обсягів виробництва, власної бази по виробництву МДФ і ДСП і т.д.) нижче, ніж у білорусів.

Будівельний бум змусив білоруські компанії задуматися про імпортозаміщення і частково переорієнтуватися на внутрішній ринок. Специфіка цього бізнесу в тому, що він безпосередньо залежить від ситуації на будмайданчиках. У той час, коли уряд накачувати цей потенційний локомотив білоруської економіки дешевими ресурсами, вся Білорусь нагадувала одне велике будівництво. Відповідно, зростали продажі дверей.

У 2011 році буму прийшов кінець, будівельний ринок впав, і цей тренд, судячи з усього, буде визначальним протягом декількох найближчих років. Заморожування фінансування будівництва стало серйозним ударом по імпортерам і тим бізнесам, які зробили ставку на цю галузь. Деякі фабрики з виробництва дверей були змушені в минулому році закритися.

Сьогодні виграють ті, хто, попередивши поява Митного союзу і Єдиного економічного простору, орієнтувався на сусідні ринки і провів модернізацію виробництва.

У 2010-2011 роках ці виробники нарощували експансію в Росію і Казахстан, не забуваючи про ще один потенційний учасника цього або іншого геополітичного утворення - Україна.

У тому числі під потреби білорусів в напівфабрикатах готові підлаштовуватися найбільші світові виробники. Прикладом може служити реєстрація в кінці 2011 року в якості резидента СЕЗ «Мінськ» компанії «Еггер Древпліт». Інвестує в цей бізнес один з найбільших виробників деревинно-плитних матеріалів - австрійський холдинг Egger.

Наші виробники диверсифікують експорт, перетинаючи моря і океани. Лівія навіть в пожежі громадянської війни і постреволюційної смути залишається одним з найбільших покупців білоруських дверей. А що входить в п'ятірку найбільших виробників дверей в РБ компанія «Беллесізделіе» стала ще одним вітчизняним бізнесом, який зумів прорватися в торгові мережі США і Канади.

Бренд «Двері Білорусії» на світовому ринку створили кілька білоруських компаній, на які припадає левова частка виробництва і експорту.

«Беллесізделіе»

Найбільший гравець не тільки білоруського, а й російського і українського ринків міжкімнатних дверей, відомий також під брендом Belwooddoors, свою історію веде з 1999 року. Компанія називає себе ще й найбільшим в Європі виробником шпонованих міжкімнатних дверей в діапазоні цін від $ 55 до $ 130.

На сьогоднішній день в структурі цього бізнесу дві виробничі площадки (в Мінську і місто) та розгалужена дистриб'юторська і дилерська мережа, що охоплює понад 20 країн світу.

Ключовий ринок збуту - Росія, де продукція під брендом Belwooddoors представлена більш ніж в 50 містах, включаючи найбільші федеральні мережі «ОБІ Росія», «Леруа Мерлен Росія», «K-Раута Росія». На Україні частка «Беллесізделія» становить близько 20% ринку, компанія нарощує частку в середньому сегменті, активно працюючи з DIY-сетевиками ( «Епіцентр», «Нова лінія», «ОБІ Україна», «Леруа Мерлен Україна», «Практікер Україна» , «Олді»).

У 2010 році компанія «Беллесізделіе» вийшла на ринок США, в 2011-му - Канади. Тут вона з урахуванням географічних знань північноамериканського споживача працює під брендом «Європейські двері». Почавши продажу з Нью-Йорка, підприємство розповсюдило свою діяльність на Нью-Джерсі і Пенсільванію, а також канадський Квебек.

Серед зовнішніх партнерів цього бізнесу значаться і покупці дверей в Лівії.

«Халес»

За приватній ініціативі в невеликому білоруському містечку Сморгоні створені кілька деревообробних бізнесів, з яких за рамки регіону і країни вже вийшла компанія «Халес».

Вона є ровесницею «Беллесізделія». У докризовий період компанія демонструвала щорічний двократне зростання обсягів виробництва і приблизно таке ж збільшення виручки і прибутку.

«Халес» також зробив ставку на експорт - його клієнти знаходяться в Росії, на Україні, в Казахстані, Азербайджані, Литві, Молдові, Італії та Чехії.

«Поставський меблевий центр»

Лівія також в списку країн - покупців продукції «Поставського меблевого центру», створеного в 2003 році місцевим бізнесменом Анатолієм Бабічевим на базі колишньої військової частини.

На експорт ПМЦ поставляє близько 85% усіх випущених дверей з масиву сосни, ключові клієнти знаходяться в Польщі, Данії, на Україні, в Азербайджані, Казахстані, Росії, Литві, Латвії, поставки ведуться, в тому числі в Ірак.

У 2011 році компанія вийшла в торгові мережі Москви, Нижнього Новгорода і Санкт-Петербурга.

«Стройдеталі»

Динамічно розвивається, одним з напрямків, діяльності якого є виробництво міжкімнатних дверей, було створено в результаті приватизації Вілейській заводу будівельних деталей в 1994 році.

Крім білоруських магазинів продукцію з Вілейки можна зустріти в торгових точках Росії, Латвії, Казахстану і Литви.

«Грін плант»

Мінська компанія починала з погонажних виробів, а випуск міжкімнатних шпонованих дверей освоїла в 2004 році.

В основному продукція «Грін планта» продається за кордоном - в Росії, на Україні, в Казахстані і країнах Євросоюзу.

«Двері Білорусії»

У країні працює ще близько десятка досить великих виробництв міжкімнатних дверей, серед яких Молодечненського компанія «Віст», «Ока» з Жлобина, «Исток Дорс», «Древпром», «Інтер Дорс» і ін.

Окремої згадки заслуговує бізнес, який на Україні створили вітчизняні підприємці на чолі з Ігорем Турцевича, - «Двері Білорусії».

Ця група реалізує двері через свою однойменну роздрібну мережу. Магазини під цим брендом є в Білорусі (Мінськ, Гомель, Брест), Росії (Москва), Молдові (Бендери і Тирасполь), але в основному вони сконцентровані на українському ринку і при цьому охоплюють практично всі регіони сусідньої країни. Всього «Двері Білорусії» об'єднують понад 90 фірмових салонів. Компанія експортує продукцію в Євросоюз.

Спочатку Турцевич займався продажами дверей білоруського, а також російського виробництва. У 2009 році бізнесмен запустив власне виробництво дверей в Ковельському районі під брендом «Укрдорс».

КРАЇНИ-ПОКУПЦІ БІЛОРУСЬКИХ ДВЕРЕЙ, РАМОК І поріг (В СІЧНІ 2012 року)

Місце

Країна

Сума імпорту, $ тис.

1

Росія

2387,3

2

Україна

719,8

3

Казахстан

561,7

4

Латвія

103,8

5

Азербайджан

72,6

6

Бельгія

54,5

7

Лівія

50,2

8

Литва

47,3

9

Молдова

37,7

10

Канада

30,2

11

Чехія

11,1

12

Німеччина

5,6

Усього

 

4081,8

Джерело: Національний статистичний комітет Республіки Білорусь.

Telegram Whatsapp Viber